Foreløpig kurspresentasjon - mer utfyllende informasjon vil bli lagt ut i løpet av kort tid
Tverrfaglig liturgisk videreutdanning for kirkemusikere og prester – 10 stp
Hvordan utvikle gudstjenestens puls i samspillet mellom det musikalske og det verbale? Hva skjer i arbeidet med liturgisk fornyelse nasjonalt og internasjonalt?
Hvordan utnytte mulighetene i den justerte ordningen for hovedgudstjenesten?
Norges musikkhøgskole (NMH) og MF Vitenskapelig Høyskole (MF) samarbeider med KA’s Fagutvalg for kirkemusikk (FUM) og Kirkerådet (KR) om en tverrfaglig videreutdanning for kirkemusikere og prester.
Studiet består av to samlinger á tre dager i Oslo hhv høsten 2020 og våren 2021. Nærmere informasjon om datoer og medvirkende vil bli kunngjort etter hvert på Bispemøtets nettsider og på www.nmh.no/studier/videreutdanning
Søknadsfrist: 15. mai
Pris: 12 000,-
Faglig ansvarlige: Professor Karin Nelson (NMH) og førsteamanuensis i liturgikk Carl Petter Opsahl (MF)
Kort om studiet:
Ved en bred, tverrfaglig tilnærming vil studiet gi metoder og innspill til samarbeidet mellom kirkemusikere og prester om gudstjenesten. Gjennom verksteder, foredrag, gruppearbeid og fordypning i litteratur og musikk vil kursdeltagere få rom for refleksjon over egen liturgisk praksis og verktøy for dynamisk samarbeid på tvers av profesjoner.
Studiet legger til grunn den justerte ordningen for hovedgudstjenesten for Den norske kirke som ble ferdigstilt våren 2019 samt deltagernes erfaringer fra lokalt gudstjenestearbeid. Gjennom foredrag vil kursdeltagere bli kjent med liturgiske tradisjoner og tendenser i liturgisk fornyelse, improvisasjon og dramaturgi og forskjellige musikalske tradisjoner i relasjon til gudstjenesten. I verkstedene får man mulighet for å fordype seg i dette. Tverrfaglig erfaringsdeling vil være et bærende element i studiet.
Aktuelle temaer:
• Gudstjenestens dramaturgi og puls. Samspill mellom musikalske og verbale ledd.
• Tilstedeværelse, verbal og musikalsk improvisasjon
• Genrevalg og forholdet mellom rytmisk og klassisk musikk
• Preken som liturgisk ledd – preken med ord og musikk
• Musikalitet i gudstjenesten: Lytting, tonal og verbal sensibilitet i et liturgisk forløp
• Gudstjenestens gjentagelse. Gudstjenestefornyelse etter gudstjenestereformen.
• Messesang og nye messeformler
• Skolering og involvering av frivillige